Gyermekpszichológia, gyermekterápia

A gyermekeket és viselkedésüket sokszor nem könnyű megérteni. Viselkedésük, kommunikációjuk és játékuk még nem a felnőttekre jellemző logika, hanem sokkal inkább érzelmeik, vágyaik, élményeik, és változatos fantáziaviláguk mentén szerveződik. Ezért tüneteik, a szülőknek és pedagógusoknak gyakran fejfájást okozó viselkedésük mögött számos tényező húzódhat meg. A gyermekekkel folytatott pszichológiai munka vagy pszichoterápia sok tekintetben eltér a felnőttekkel folytatott terápiáktól vagy tanácsadástól.

Rendelőnkben 3-18 éves korig, minden korosztályból fogadjuk a gyermekeket és családjaikat. Az óvodás és iskolás korosztály esetében leginkább játék- és művészetterápiás, valamint szorongáscsökkentő terápiás eszközöket alkalmazunk. Fejlettebb verbális önkifejező és képességeiknek és megnövekedett kommunikációs igényüknek köszönhetően a serdülőkkel folytatott munkában az említett módszereken túl, sokszor előtérbe kerül a beszélgetés is.

Általában a következő problémákkal fordulnak hozzánk a szülők:

  • a csecsemő nyugtalansága, táplálkozás- és alvászavara

  • óvodai, iskolai beilleszkedési gondok

  • leválási nehézségek

  • dühkitörések, agresszív viselkedés

  • szülő-gyermek kommunikációs problémák

  • testvérféltékenység

  • veszteségek feldolgozása, gyászmunka

  • magatartászavarok

  • éjszakai ágybavizelés (enurézis)

  • bekakilás/nemkakilás (encoprézis, obstipáció)

  • fokozott szorongás

  • körömrágás, hajtépkedés

  • tic reakciók (önkéntelen pislogás, izomrángások vagy hangadások)

  • dadogás

  • kényszeresség

  • gyakori fejfájás, hányinger, hasfájás

  • értelmi képességek zavara - intelligenciaszint mérése

  • teljesítménydeficit

  • iskolaérettségi kérdések

  • válás feldolgozása

  • óvoda és iskolafóbia

  • videójáték függőség

  • mozaikcsaládokba való beilleszkedés

  • kamaszkori depresszió és egyéb problémák, serdülőkori krízishelyzetek

  • kismamai aggodalmak/félelmek (a szülés miatt, a baba egészségét illetően stb.)

Nagyon fontos a gyermek és a gyermekpszichológus között kialakuló gyógyító kapcsolat is, de a szülőkkel való munka minden esetben elengedhetetlen tényező. Ezért a gyermekterápiákat rendszeres szülőkonzultációval kísérjük, ahol megpróbáljuk közösen megérteni a gyermek viselkedését, és az ő szemszögébe helyezkedve tárjuk fel az okokat és keressük meg a lehetséges megoldásokat. Ilyenkor igyekszünk tanácsokat adni a szülőknek is, hiszen az ő nevelői hozzáállásuk, érzelmeik, interakcióik és a gyermekekkel való kapcsolatuk minősége tudja a legnagyobb gyógyító hatást gyakorolni utódaikra.

Első alkalommal általában a gyermek szüleivel folytatunk konzultációt a kezelendő problémák, és a közös terápiás cél meghatározása céljából, amelyet a gyermek fejlődéstörténetének részletes átbeszélése követ. Ezek után a gyerekkel - lehetőleg kétszemélyes helyzetben - találkozunk néhány alkalommal (általában 4-5). Ilyenkor az a célunk, hogy kialakítsuk vele a későbbi terápiás munkához szükséges támogató légkört, illetve a szükséges pszichológiai felméréseket (pl.: játéktevékenység megfigyelése, rajztesztek, projektív tesztek, stb.) is alkalmazzuk információgyűjtés céljából. Mindezek után ismét szülőkonzultációra kerítünk sort, ahol közösen tudjuk meghatározni a további együttműködés kereteit és módját.