A gyermekeket és viselkedésüket sokszor nem könnyű megérteni. Viselkedésük, kommunikációjuk és játékuk még nem a felnőttekre jellemző logika, hanem sokkal inkább érzelmeik, vágyaik, élményeik, és változatos fantáziaviláguk mentén szerveződik. Ezért tüneteik, a szülőknek és pedagógusoknak gyakran fejfájást okozó viselkedésük mögött számos tényező húzódhat meg. A gyermekekkel folytatott pszichológiai munka vagy pszichoterápia sok tekintetben eltér a felnőttekkel folytatott terápiáktól vagy tanácsadástól.
Rendelőnkben 3-18 éves korig, minden korosztályból fogadjuk a gyermekeket és családjaikat. Az óvodás és iskolás korosztály esetében leginkább játék- és művészetterápiás, valamint szorongáscsökkentő terápiás eszközöket alkalmazunk. Fejlettebb verbális önkifejező és képességeiknek és megnövekedett kommunikációs igényüknek köszönhetően a serdülőkkel folytatott munkában az említett módszereken túl, sokszor előtérbe kerül a beszélgetés is.
Általában a következő problémákkal fordulnak hozzánk a szülők:
-
a csecsemő nyugtalansága, táplálkozás- és alvászavara
-
óvodai, iskolai beilleszkedési gondok
-
leválási nehézségek
-
dühkitörések, agresszív viselkedés
-
szülő-gyermek kommunikációs problémák
-
testvérféltékenység
-
veszteségek feldolgozása, gyászmunka
-
magatartászavarok
-
éjszakai ágybavizelés (enurézis)
-
bekakilás/nemkakilás (encoprézis, obstipáció)
-
fokozott szorongás
-
körömrágás, hajtépkedés
-
tic reakciók (önkéntelen pislogás, izomrángások vagy hangadások)
-
dadogás
-
kényszeresség
-
gyakori fejfájás, hányinger, hasfájás
-
értelmi képességek zavara - intelligenciaszint mérése
-
teljesítménydeficit
-
iskolaérettségi kérdések
-
válás feldolgozása
-
óvoda és iskolafóbia
-
videójáték függőség
-
mozaikcsaládokba való beilleszkedés
-
kamaszkori depresszió és egyéb problémák, serdülőkori krízishelyzetek
-
kismamai aggodalmak/félelmek (a szülés miatt, a baba egészségét illetően stb.)
Nagyon fontos a gyermek és a gyermekpszichológus között kialakuló gyógyító kapcsolat is, de a szülőkkel való munka minden esetben elengedhetetlen tényező. Ezért a gyermekterápiákat rendszeres szülőkonzultációval kísérjük, ahol megpróbáljuk közösen megérteni a gyermek viselkedését, és az ő szemszögébe helyezkedve tárjuk fel az okokat és keressük meg a lehetséges megoldásokat. Ilyenkor igyekszünk tanácsokat adni a szülőknek is, hiszen az ő nevelői hozzáállásuk, érzelmeik, interakcióik és a gyermekekkel való kapcsolatuk minősége tudja a legnagyobb gyógyító hatást gyakorolni utódaikra.
Első alkalommal általában a gyermek szüleivel folytatunk konzultációt a kezelendő problémák, és a közös terápiás cél meghatározása céljából, amelyet a gyermek fejlődéstörténetének részletes átbeszélése követ. Ezek után a gyerekkel - lehetőleg kétszemélyes helyzetben - találkozunk néhány alkalommal (általában 4-5). Ilyenkor az a célunk, hogy kialakítsuk vele a későbbi terápiás munkához szükséges támogató légkört, illetve a szükséges pszichológiai felméréseket (pl.: játéktevékenység megfigyelése, rajztesztek, projektív tesztek, stb.) is alkalmazzuk információgyűjtés céljából. Mindezek után ismét szülőkonzultációra kerítünk sort, ahol közösen tudjuk meghatározni a további együttműködés kereteit és módját.